måndag 14 juni 2010

Miley Cyrus är en hora! (Och allmänna funderingar kring begreppet horeri)

Där! Jag har sagt det, jag tänker stå för det, och, även, innan jag blir åtalad för förtal, förklara vad jag menar med det.



Ni förstår, när jag kallar Miley Cyrus en hora så menar jag givetvis inte att hon skulle vara en prostituerad. Långt ifrån. För mig är begreppen horeri och prostitution vitt skilda. Jag menar inte heller att hon skulle vara extraordinärt promiskuös, det, i likhet med prostitution, ser jag inget som helst etiskt dilemma i. Nej hon är helt enkelt en hora för pengar, pengar och berömmelse. Jag etiketterar henne precis som Doctor Cox i serien Scrubs gör privatläkare:


"They're whores, and not the good kind of whores, like my ex-wife, they're whores for money"

Så vad innebär då horeri? Det är rätt så simpelt egentligen; att sälja sig. Att sälja sig genom att ge upp sina egna moraliska eller allmänna etiska värderingar för att av girighet erhålla vanligtvis pengar. En man eller kvinna som inom tjänstemarknaden erbjuder samlag är inte horeri. En gift kvinna som har sex med tre andra gifta män förutom sin make är definitivt inte horeri. Inte heller skulle det innefatta en kvinna som väljer att visa sina behag genom sparsam klädsel. En B-kändis som medverkar i en Statoil-reklam är horeri. Ministrar som uttalar sig främlingsfientligt för att vinna väljare, DET är horeri. Om Al Gore skulle ta emot en miljon dollar från oljebolagen för att säga att han bara hittade på allt det där han sa i "An Inconvenient Truth" som ett skämt, för att kunna köpa en lyx-yacht, så skulle det vara den ultimata formen av horeri.

Så, hur passar Myley Cyrus in som just hora? Som sagt innefattar horeri alltså att "ge upp sina egna moraliska eller allmänna etiska värderingar" i Mylec Cyrus fall obekymmrat sprida sin förkastliga musik över världens arma öron "för att av girighet erhålla", i Myley Cyrus fall förmodligen pengar och berömmelse. Dock utgår det hela från att:



A. Att hon faktiskt söker pengar och berömmelse
B. Att hon faktiskt inser hur förskräckligt dålig hennes musik är

Men jag har frimodigt antagit att jag har rätt på båda punkterna tills motsatsen bevisats, så busig är jag :3

När ni läser punkt B så kanske ni vill påstå att det inte finns någonting som "dålig smak", utan att begrepp om smak är någonting fullkomligt subjektivt. Där tar ni fel. Skulle ni lika gärna hänga en McDonalds-reklamaffisch på er vägg som Aphrodites Födelse så har ni uppenbarligen inte alla hästar i stallet, där kan det väl ändå inte finnas någon konflikt.

Och faktum är att det faktiskt finns musikaliska genier, Bach, Mozart, Beethoven, m.fl., Bob Dylan, Dawid Bowie, John Lennon, Jim Morrison, Eric Clapton m.fl., Lady Gaga, Beyoncé, Lily Alen m.fl. som inte tillkännages pga av det enorma flöde av skräp som det ges utbud till idag. Och det gör mig uppriktigt sårad, därför anser jag skapandet och spridandet av Miley Cyrus musik vara moraliskt förkastligt. Den vilseleder oeftertänksamma öron från det sanna guldet. Och det måste ju om något vara en synd.

När jag innefattar Miley Cyrus musik som skräp så kanske det finns de som inte håller med mig, jag hoppas dock att så inte är fallet, låt oss ta en titt på texten från låten, vars namn tyvärr även säger allt om dess djup, "Party in the USA"

"This is all so crazy
Everybody seems so famous"


"Allt det här är så galet
alla verkar vara så kända"???

Hur verkar någon vara känd? Och hur skulle det intrycket göra saken "galen"?

"Noddin' my head like yeah
Moving my hips like yeah,"

"Nickar mitt huvud som 'yeah'
rör på mina höfter som 'yeah'"

Hur i hela världen "rör du på dina höfter som 'yeah'"? Kan någon vara snäll och förklara det för mig? Jag ber.

Och ja, detta hela började med att jag fick en ilskeattack av att höra Miley Cyrus låt på radion i en biljardhall idag... det här är min payback! (och så fick jag chansen att förklara begreppet horeri på köpet :D )

Det var allt
Puss puss

3 kommentarer:

  1. Håller med om ALLT!!!! Miley Cyrus är verkligen inte bra, klarar inte av henne.

    SvaraRadera
  2. Intressant tankegång, men miley cyrus ses nog av branschfolk som en produkt, typ som ett fint paketerat paket designat för att tjäna snabba stålar.

    Vad jag vet började hon som skådis, hon byggde genom sina roller upp en fan-skara som skulle kunna köpa hennes musik. Producenterna kollade på vad de lyssnar på in i minsta detalj och skrev något liknande. Så rätt de hade, väl rutet spelas de på radio tillsammans med kommersiellt mungo jombo som lady gaga, brittan, chris brun och annat som spelas sönder på radion...tycka vad man vill om det, men de genererar stålar och det är så denna värld fungerar. Fråga vem som helst!

    Hennes målgrupp vill inte höra djupa texter, de vill höra sådant som du citerar, inget konstigt med det...sedan att de spelas för andra målgrupper, typ du...är olyckligt, inget vi kan göra något åt..

    Musik liksom allt annat är också business, fast de är tråkigt när det görs för att tjäna pengar, därför lyssnar jag nästan aldrig på radio och vistas så lite så möjligt i miljöer där kommmersen spelas...

    Sedan finns de ju en viss genialitet att skapa musik som genererar pengar också. Oftast gör ju producenterna det på uppdrag där det finns riktlinjer hur det ska låta. Gäller dock att inte underskatta dessa profiler då de brukar skapa stordåd när de själva skapar utifrån egna riktlinjer (gör som de vill). Lyssna på exempelvis Miike Snow,
    Gonzales (inte josé), Simian Mobile Disco, Sebastien tellier, Mr Oizo för att nämna några.

    CHARLES B

    SvaraRadera
  3. Jag tror nog också hon ser sig själv som en produkt också ska ja tillägga, eller så gillar hon kanske musiken hon "skapar" och står för den. En dam som spelas på samma stationer är alicia keys, hon e bra!

    SvaraRadera